Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

 

Интервю на Марина Чертова за vsekiden.com, http://www.vsekiden.com/166473


Даниела Димова
е родена във Варна. Завършва Държавната музикална академия в София през 1990 г. и оттогава е солистка на Варненската опера, където дебютира като Царица на нощта във "Вълшебната флейта" на Моцарт. Даниела Димова участва в оперни спектакли, камерни концерти и рецитали не само в България, но и в Германия, Австрия, Дания, Холандия, Русия, Норвегия, Египет, Гърция, Чехия, Китай, Южна Корея и др. След спечелен конкурс през 2009 г. става директор на Варненската опера, а от 2010 г. е директор на Театрално-музикалния продуцентски център (ТМПЦ) - Варна, в който са обединени Драматичният театър „Стоян Бъчваров" и Държавната опера във Варна.

След 20-годишно прекъсване Даниела Димова възстановява летните оперни представления "Опера в Летния театър". Носител е на много национални и международни престижни награди за високи художествено-творчески постижения, сред които Награда Варна-2007 г.; Кристална лира-2007 г.; Златно перо-2011 г. Даниела Димова е общински съветник от ГЕРБ в морската столица и председател на комисията по култура в местния парламент. "Всеки ден" разговаря с директора на един от най-успешните културни центрове в България за равносметката през 2014-та, за новите постановки през тази година и за предстоящото турне на спектакъла на Стоян Радев "Свекърва".

Г-жо Димова, театърът и операта във Варна изпратиха една силна творческа 2014 година, през която представихте много нови спектакли. Вие доволна ли сте от равносметката?

Равносметката наистина е много добра. Моята лична оценка, извън цифрите е, че това беше една особена година по отношение на това, което се случваше в нашата страна. Визирам, както обществените процеси, така и тежката метеорологична обстановка през някои месеци. Изкуството и културата са такъв сборен пункт, в който си дават среща абсолютно всичко - и нашето общество, и времето, и разбира се, настроението на нашите артисти и зрителите, които влизат в салоните ни.

В крайна сметка годината е много благоприятна за театъра и за операта във Варна, тъй като имаме сериозен ръст на зрители от около 7 %. В предходните години най-голям ръст на зрители за ТМПЦ-Варна направихме между 2012 и 2013 г. Тази нова културна структура стартира през 2010 г. с общ брой зрители в театъра и операта 37 300, за да достигнем 50 000 зрители през 2012-та, а през 2013-та - 70 000. Мислех, че сме достигнали връхната точка за откриване на нова публика, но успяхме да открием още 6-7 %. През 2014-та достигнахме над 75 000 зрители, като това са хора, които са си купили билети.

Миналата година зрителите на операта са 49 000, а на театъра - 27 000. Винаги има официални гости, поканени, така че реалната бройка на хората, които са присъствали на наши театрални, оперни, балетни постановки и концерти през миналата година реално е около 80 000 зрители. Това ме радва безкрайно много, защото това е оценка за качеството, което ние предлагаме.

През 5-те години, в които се занимавам с ръководство на институцията, многократно се убедих, че зрителят е много мъдър. Зрителят винаги следва доброто качество и високото ниво. Колкото по-хубави представления предлагаме, толкова интересът към нас е по-голям. Разбира се, това върви и с финансови резултати. През 2014-та имаме близо 11 % повече приходи спрямо 2013-та.

Какво стои зад цифрите?

Стои много труд на нашите колективи и на нашите трупи. Именно те създадоха многобройните качествени представления, които имаха премиера през изминалата година. Ще започна с театъра. През ноември 2014 г. имахме премиера на първия театрален сериал, който се случи във Варна - „Всичко наопаки или Наопаки всичко" по фарсове на Жан Батист Молиер на режисьора проф. Пламен Марков. Сценографията и костюмите са дело на Даниела Николчова, която вече получи номинация „Икар" за дебют. През последните години нашият театър не е пропуснат с номинации от журито. Почти всяка година имаме и награди.

През миналата година бе и премиерата на „Измяна" от Харолд Пинтър на режисьора Пламен Марков. Излезе и чудесното представление „Глупаци" от Нийл Саймън на Георги Михалков. Антония Попова направи забележителни костюми и сценография.

На варненска сцена бе представена и „Бурята" по Шекспир на Стоян Радев Ге.К. Спектакълът е с участието на възпитаниците на студио „Театър" на Стоян Радев. Във Варненския театър той постави и „Свекърва" от Антон Страшимиров. Този спектакъл отдавна не беше игран във Варна. Постановката се прие с голям интерес от публиката. Сценографията е на Мира Каланова. В спектакъла, който скоро тръгва на турне из страната, участват три поколения актьори от нашия театър. На най-младите зрители през 2014-та пък предложихме „Голямото коледно приключение на..." от Магда Борисова, която е една чудесна авторка.

В операта и балета също имахме доста премиери. В месеца на любовта - февруари, стартирахме с „Дон Жуан". В спектакъла участват блестящите Деян Вачков, Венцеслав Анастасов, моя милост като доня Елвира, Ирина Жекова, Линка Стоянова. Постановката е дело на Александър Текелиев, а с диригентската палка бе Вилиана Вълчева.

Направихме „Алиса в Страната на чудесата" - мюзикъл от Александър Йосифов, който също се радва на много голям успех. Подготвихме и специално няколко постановки за лятна сцена за Опера в Летния театър. Миналогодишното издание беше знаково и емблематично. Поставихме „Андре Шение" от Умберто Джордано - една опера, която 30 години не е поставяна в България. Това е много сложно заглавие, но въпреки това посегнахме към него. Мисля, че се справихме майсторски и на ниво. В чуждата преса имаше чудесни критики за спектакъла.

Не мога да не спомена „Отело" - първата съвместна продукция на Варна с френските оперни театри в Лимож и Реймс. Диригент е Стефано Сегедони от Италия. Това е една модерна, изключително красива и иновативна постановка. „Отело" достигна връх по отношение на зрители и продажби в летния ни афиш.

За пръв път във Варна направихме и мюзикълът „Исус Христос суперзвезда" на Андрю Лойд Уебър с постановчик проф. Светозар Донев и с впечатляващата сценография на Иван Токаджиев. В спектакъла участват певци от нашия солистичен състав, който роди и своите звезди. Разбира се, разчитахме и на Костадин Георгиев - Коцето-Калки и на Звездомир Керемидчиев-Звезди за главните роли. Постановката се радва на голям успех. Удължихме с още една година сезона за авторските права с агентите на Уебър в Лондон.

Иновациите в балета са може би най-голямото ни постижение през изминалата година. През 2014-та се появи партньор в лицето на заслужилия артист на Русия Сергей Бобров, който прие да бъде главен балет майстор на трупата във Варна. Под негово ръководство се роди „Кармен данс", с диригент Светослав Борисов. От съвместното ни сътрудничество се роди и „Лешникотрошачката" също с участието на наши солисти. Имахме и премиера на „Шехерезада". Това е богатството на нашия афиш и именно заради тези усилия получихме и добри резултати, за които заслуга имат всички колективи. Ръководството на ТМПЦ-Варна зададе посоката и целите бяха реализирани на ниво.

Във Варна моделът на Театрално-музикалния продуцентски център очевидно се оказа печеливш. В началото, когато тръгна театралната реформа, имаше доста протести в различните градове на страната по повод обединението на театрите и оперите.

Има една максима - „Когато цифрите говорят и боговете мълчат." Ако погледнем без емоция, действително формулата се оказа много продуктивна. Това е екипна работа. Аз изключително ценя и уважавам художествените съвети, които имат Драматичният театър и Държавната опера. Ние сме в ежедневна комуникация. Голяма е помощта на главния режисьор на Драматичния театър проф. Пламен Марков за насоките на репертоара, който поддържаме.

Най-ценното, освен нашите финансови резултати е, че Варненският театър запази своя облик. Покрай реформата ние не се подадохме да правим само касови спектакли, само спектакли с т.нар. „бели мечки", т.е. да привличаме постоянно някакви звезди. Трупата във Варненския театър е много силна, тя запази своя облик и се дообогати с млади лица. През последните години съм назначила 6-7 нови млади актьори, които идват с желание да работят. Това се случи и в оперната и в балетната трупа, където имам ежедневен диалог с арт директора маестро Борислав Иванов.

Привлякохме млади и талантливи диригенти като Светослав Борисов, Вилиана Вълчева, които работят с голяма енергия и любов с оркестъра. За мен формулата е балансирана политика и балансиран афиш, като всичко се прави в името на качеството и с грижа към трупата и зрителите. Зрителят трябва да бъде обгрижван непрекъснато. Нашата цел като държавни културни институти е и да възпитаваме и затова не винаги трябва да търсим най-масовото.

Най-новият театрален спектакъл „Свекърва" тръгва на турне и ще обиколи три града - София, Пазарджик и Плевен. Какво послание изпраща Варна към останалите градове с тази постановка на Стоян Радев?

Посланието на „Свекърва" е колко мъдър е българският народ и как ценностите, които сме изповядвали преди повече от 100 години продължават да са в нашия бит. Другото послание е колко модерен прочит и модерно погледнато може да бъде това представление и този неостаряващ текст на Антон Страшимиров.

Интересното е, че публиката в тези три града на турнето ще бъде запозната с една голяма част от нашата трупа, тъй като това е едно богато представление - на сцената са над 25 актьори. Ние ще покажем театъра ни в пълния му блясък, защото всички творчески поколения участват в „Свекърва". Така всички възрасти, представени във Варненския театър, ще разкрият своя талант.

С какво ще зарадвате зрителите през 2015-та?

На 3 януари стартирахме с турне на балета в Банско. С изключителен успех изиграхме общо 8 представления на „Кармен данс" и „Лешникотрошачката". Няма да скрия, че сме доволни от резултатите, тъй като Банско, в този сезон, е център на любителите на ските. Вечерно време повечето хора, освен да прекарат в механа или на СПА, няма друго с какво да се развличат. Оказа се, че международният език на балета, който няма нужда от превод и трансформация, е силно разпознаваем.

В театъра вече започнаха репетициите на новата предстояща премиера „Опасни връзки" на един чудесен млад режисьор Стилиян Петров, когото трупата много харесва. Предстои стартът на спектакъла „Ретро" на нашия главен режисьор Пламен Марков. В операта през март ще стартира „Дон Паскуале", което ще е копродукция с италиански колеги. За тази постановка ще ни гостува диригентът маестро Сегедони, а иначе тя ще бъде изработена от наш екип. Очаквам и потвърждение от Пламен Карталов да дойде във Варна като постановчик.

Съжалявате ли, че Варна не стана Европейска столица на културата 2019 и бе изпреварена от Пловдив?

Убедена съм, че и трите града, които не успяха да спечелят - София, Велико Търново и Варна, съжаляват, защото зад тази кандидатура стои многогодишен труд. През последните 3 години като председател на комисията по култура в Общинския съвет успяхме да дадем тласък на нашата кандидатура. Варна разчиташе на своята концепция за морето, за Черноморския регион, за най-старото злато в света и разбира се, с всичките иновативни проекти и новини, за които бяхме предвидили и финансов ресурс. Поздравявам колегите от Пловдив, защото всяка една победа, в крайна сметка, винаги е заслужена.

Щом са се спрели на Пловдив, значи е имало защо. Но очакваме от тях съвместно сътрудничество. Може би в програмата на колегите от Пловдив ще намерят място и най-хубавите проекти на другите градове. Аз вече предложих на моята колежка Нина Найденова, която е директор на операта в Пловдив, да представим една морска опера през 2019 г. - това, което ние сме записали като наша програма - „Русалка" от Даргомижски и „Летящият холандец" от Вагнер. Колегите от София и Велико Търново също може да излъчат интересни проекти, които да са самобитни. България е малка държава, обхожда се за няколко часа и това, че ще имаме Европейска столица на културата в Централна България може по перфектен начин да се съгласува и с другите градове.

Как издържате финансово във време, в което да се прави изкуство е трудно?

Много е голямо предизвикателството в новите условия на делегиран бюджет. Всяка година се правят промени в министерските постановления, които се отнасят до държавните културни институции. Правят се и промени в начина, по който се утвърждават финансовите планове и методиката, по която работи Министерство на културата. Това изисква от нас постоянна гъвкавост и ежедневен контрол на финансите.

Аз съм човек, който обича да мечтае. Нека мечтите са смели, но в допустимата финансова рамка, ако мога така да се изразя. Засега успяваме да програмираме успешно нашия репертоар. Като директор задавам много ясно очакванията си от всяко едно звено на нашия център. Имаме звено „Продажби", както и всички останали колеги, имаме маркетингово проучване и се стараем да станем все по-добри и по-добри. Пътят е чрез финансиране на добрите продукции, на тези, които дават резултати. Финансиране само заради разходи няма как да се допусне. Трябва да има отчетност, много стегната организация, да се вижда за всеки спектакъл колко е похарчено и дали действително това отговаря на интереса на зрителите.

Г-жо Димова, вие сте артист и успешен мениджър. Как се чувствате в тази двойна роля?

Винаги се старая да отделям време и за моята професия, която е на оперен солист. Всичко останало са позиции, които когато се случват, се случват. Дай Боже да ги защитаваме по най-добрия начин. Но професията е това, което остава до края на живота на човек като негова душевна матрица. Всеки месец успявам да участвам в някакъв спектакъл. Това ми дава едно особено очарование и полет на духа. Срещата със зрителя е нещо, което никоя друга професия или друга работа не може да замени. Това е отдаване и приемане на позитивна енергия, която те качва на едни криле. Точно това ме зарежда, за да мога след това часове наред да прекарам в не такава полетна работа, а в сухи числа и прогнози. Но пък без едното няма другото.
 

Интервю на Марина Чертова за vsekiden.com, http://www.vsekiden.com/166473

 

Най-новата си постановка „Свекърва” от Антон Страшимиров Варненският драматичен театър „Стоян Бъчваров” ще представи в Пазарджик на 9 февруари, в Народния театър „Иван Вазов” - София на 10 февруари и в Плевен на 11 февруари. Началният час на спектаклите и в трите града е 19.00.

Режисурата и музикалната среда на „Свекърва” са дело на Стоян Радев Ге. К., сценографията и костюмите - на Мира Каланова, фотографията, дизайнът на плаката и програмата – на Симеон Лютаков. Продукцията се осъществява, съвместно със сдружение „Арт Актинг”, по програмата „Варна, територия на творчеството”, със специалното присъствие на Атанас Атанасов, Владимир Пенев и Христо Мутафчиев. Медиен партньор на турнето е БГ РАДИО.

Участват Веселина Михалкова (Костанда), Теодора Михайлова (Старата),  Стефан Додуров (Велчо-Свилен), Петя Янкова (Дечка), Милена Кънева (Неделя), Даниела Викторова (Дафинка), Николай Кенаров (Дойчинов), Николай Божков (Кереков), Гергана Арнаудова (Керекова), Гергана Плетньова (Марийка), Юлияна Чернева (Радка), Пламен Димитров (д-р Живков), Нели Вълканова (акушерка) и др.

„Свекърва” спечелва конкурса за откриване на Народния театър

В конкурса за откриване на Народния театър Антон Страшимиров участва със „Свекърва” и още две пиеси, създадени по време на пребиваването му в Швейцария. Само един от текстовете подписва с името си, за автор на „Свекърва” посочва съпругата си с бащината й фамилия и изпраща пиесите от различни места. Конспиративният подход проработва, журито отличава и трите творби, като отрежда първа награда за „Свекърва”. Разкритията около тази литературна манипулация предизвикват недоволство срещу автора, заради което „Свекърва” се играе за пръв път не в София, а в родния град на Страшимиров - Варна на 21 февруари 1907 г. Два месеца по-късно, на 23 април 1907 г., следва и премиерата в Народния театър.

„Свекърва” от XXI век

Театралният път на тандема Стоян Радев и Веселина Михалкова също започва със „Свекърва” – тя е Костанда, той – синът й Велчо-Свилен.
20 години по-късно двамата отново са заедно в „Свекърва” – тя отново като Костанда, той вече като режисьор-постановчик. И както може да се очаква, сегашният им поглед към „Свекърва” е много по-различен отпреди. Героинята вече не е онзи подчертано отрицателен, натоварен с негативи, станал дори нарицателен образ на злата българска свекърва от миналото. Костанда от XXI век е по-многопластова, по-цветна, по-пълнокръвна, по-емоционална. Метаморфозата личи най-напред от плаката, от който ни гледа по-скоро една мадона с младенеца, отколкото свекърва. Така класическата комедия на Антон Страшимиров отключва въображението за един съвременен асоциативен театър, дистанциран от миналото с елегантна само/ирония.


Вижте трейлъра: https://www.youtube.com/watch?v=TmkPjrBgEIA

Виолета Тончева

 

6 ФЕВРУАРИ, СЦЕНА ФИЛИАЛ, 19.00

На 6 февр от 19 часа на Сцена Филиал Варненският драматичен театър отново ще пренесе публиката в "Сцени(те) от селския живот", както ги е привидял А. П. Чехов. Драматургът особено е държал на това определение към пиесата си „Вуйчо Ваньо”, затова и то се превръща в ключ към режисьорската трактовка на Пламен Марков. В екипа са привлечени все известни имена: Мира Каланова – сценография и костюми; Калин Николов – авторска музика; Гергана Плетньова, която спечели ИКАР 2013 за главна женска роля за своята Соня; Стоян Радев е самият Вуйчо Ваньо, Пенко Господинов впечатлява като д-р Астров; Михаил Мутафов се преобразява в ролята на себелюбивия проф. Серебряков, Луиза Григорова е неговата красива млада съпруга Елена Андреевна, в която мъжете няма как да не са влюбени, Веселина Михалкова е мълчаливата, но много изразителна Войницка и др.

„Има много моменти в живота на човек, в които той не реагира умно, стилно и т.н., просто прави нещо. В това отношение е и образът Соня – тя е всичко нелепо, което нося и аз в себе си. Да си спонтанен, когато си влюбен, да не те е срам, да не те интересува как изглеждаш, защото знаеш какво чувстваш. Усещането да си окрилен, да си добър, да обичаш, да искаш да си милосърден – всичко, което Соня носи, е толкова респектиращо”, споделя Гергана Плетньова, заслужила със своята Соня отличието ИКАР за най-добра българска актриса на 2013 г.

Нейното превъплъщение, както и постижението на цялата трупа, ангажирана с постановката на „Вуйчо Ваньо”, си заслужават да бъдат видени от зрителите, които все още не са го направили. Още повече, че: „Чехов днес ни е необходим, за да се възстанови нарушения баланс. Ние залитнахме в недобра посока, дехуманизирахме се, станахме консуматори. Време е да си припомним, че човек има друго предназначение. Трябва да направим света по-добро място за тези, които идват след нас. В този смисъл Чехов е като камбана за събуждане, за панихида, за точно време”, подчертава Пенко Господинов, чийто д-р Астров отразява професията, добре позната на автора, който както знаем, също е бил лекар.

 

"6 в 60"  6 актьори в 60-и спектакъл "Паметта на водата"

За 60-ти път шестимата актьори от Варненския драматичен театър
Теодора Михайлова, Веселина Михалкова, Даниела Викторова, Гергана Плетньова, Владислав Виолинов и Николай Божков ще играят в "Паметта на водата". На 5 февруари от 19 часа спектакълът ще събере почитателите както на култовата пиеса на Шийла Стивънсън, така и на топ постановката на режисьора Стоян Радев Ге. К. и сценографката Мира Каланова, отличена с награда "Варна" за целия екип.

Неслучайно тъкмо с премиерата на „Паметта на водата” през септември 2012 г. бе открита Камерна сцена „Стоян Камбарев”, в памет на големия режисьор, оказал силно влияние върху развитието на варненската трупа. Оттогава досега спектакълът не спира да привлича интереса на публиката и категорично се превърна в едно от знаковите заглавия в театралния афиш.

Мислите, които предизвика "Паметта на водата" у актьорите, по повод 50-то представление, продължават да са валидни и сега, преди 60-то представление:

Даниела Викторова: Дори и един миг може да се равни на цял човешки живот, ако е наситен, плътен и вълшебен.

Николай Божков: Моят герой ме научи да бъда по-добър, търпелив и обичлив.

Теодора Михайлова: Доверието и обичта помежду ни са сигурен знак за великолепно партньорство.

Владислав Виолинов: От партньора на сцената и в живота очаквам да ме обича.

Веселина Михалкова: Спектакълът ме кара всеки път да се чувствам жива и изпълнена с любов.

Даниела Викторова: Когато публиката е на дъх от нас, ние актьорите сме част от нейния дъх.

Всичко това се случва отново и отново в съкровената атмосфера на "Паметта на водата"... Преживяването, знаят всички, които вече са се потопявали в дълбоките води на тази памет, е толкова лично и толкова катарзисно, колкото се очаква от един истински добър театър.

 

 

Февруари 2015

 

 

 

 

Поради заболяване на артист се отменят спектаклите на ДТ "Стоян Бъчваров":

"Оскар" на 22 януари, 19.00, Сцена Филиал
"Ричард III" на 23 януари, 19.00, Основна сцена
"Глупаци" на 26 януари, 19.00, Сцена Филиал
"Всичко наопаки..." на 27 януари, 19.00, Основна сцена
"Наопаки всичко..." на 28 януари, 19.00, Основна сцена
"Гимнастика за бременни" на 31 януари, 19.00, Основна сцена

До края на януари ще се играят спектаклите:

"Ревизор" на 24 януари, 18.00, Основна сцена
"Свекърва" на 26 януари, 19.00, Сцена Филиал
"Буря" на 27 януари, 19.00, Сцена Филиал
"Свекърва" на 30 януари, 19.00, Сцена Филиал
"Буря" на 31 януари, 18.00, Сцена Филиал

Закупените билети са спектаклите, които отпадат от януарската програма, са валидни след заверка за останалите спектакли през този месец.

Работно време билетна каса Основна сцена (тел.: 052 665 022) и билетна каса Сцена Филиал (052 612 998) всеки ден 10.00-13.00 и 14.00-19.00;

Резервации и продажба на билети – тел.: 052-669 650; 052-669 651; 052-669 652

 

Коледното приключение с костюми на Даниела Николчова

 

 

Даниела Николчова бе отличена с номинация за дебют ИКАР 2014 за сценографията и костюмите в театралния сериал на Пламен Марков „Всичко наопаки или Наопаки всичко” и „Наопаки всичко или Всичко наопаки” от Молиер.

На пресконференцията в София, на която бяха обявени номинациите за престижното отличие на Съюза на артистите в България, бе подчертано че Даниела Николчова е един от най-обещаващите млади сценографи в България.

Тя получава номинацията както за първото си участие в постановка на Драматичен театър „Стоян Бъчваров”, така и за работата си в постановката „Албена” на Габровския театър.

 

 

 

Прочетете повече: Коледното приключение с костюми на Даниела Николчова

ГОЛЯМОТО КОЛЕДНО ПРИКЛЮЧЕНИЕ НА...

Детска Коледа във Варна с „Голямото Коледно приключение на…”

 

„Свекърва” от Антон Страшимиров на режисьора Стоян Радев Ге. К., която откакто влезе с летящ старт в репертоара на ДТ „Стоян Бъчваров”, бързо се превърна в най-търсената нова варненска постановка, ще открие и януарския театрален афиш след ваканцията.

Спектакълът ще се играе на 15-и и на 30 януари, след което заминава на 3-дневно февруарско турне из страната.

На 9 февруари „Свекърва” ще гастролира в Пазарджик, на 10 столичани ще могат да я видят на сцената на Народния театър, а на 11 февруари ще гостува в Плевен. Спектаклите и в трите града са от 19 часа.

Прочетете повече>> СВЕКЪРВА

Вижте видео трейлър на СВЕКЪРВА >> кликнете тук

 

Третото издание на Бала на артиста 2014 се състоя, както впрочем и миналогодишното, на 21 декември. Съвпадението беше колкото случайно, толкова и многозначително. Във всеки случай с положителен знак.

И така, артисти, музиканти, архитекти, дизайнери, художници, журналисти, фотографи, арт мениджъри, почитатели на изкуството и прочие съмишленици от артистична бохема на Варна се събраха в уречения час във фоайетата и ротондата на Основна сцена на Театрално-музикален продуцентски център Варна, за да вдигнат наздравици за старата и за новата година.
Куверти се търсеха до последния момент и нито един, пожелал да стане част от нароченото за аристократично занимание, не остана отвън театъра.

Още с пристигането си, мнозина веднага се възползваха от възможностите, които предлагаше Балното ателие и преобразени в сценичните костюми на герои от постановки на ДТ „Стоян Бъчваров” и Държавна опера Варна влязоха в образ със съответното чувство за отговорност.

 

Изненадите на Бала на артиста – Варна 2014Блестящ пример в това отношение даде водещият Кирил Аспарухов, който до такава степен се срасна с костюма на Краля от Шекспировата „Мяра за мяра”, че се обяви за Крал и на бала. Не отстъпи от тази си роля, въпреки забележката на „назначената” от него Кралица на бала, директорката на ТМПЦ Даниела Димова, че кралската титла по право се пада на председателя на Дружеството на архитектите, арх. Димитър Стефанов, основен съорганизатор на артистичното събитие.

Този внезапен кадрови спор обаче много лесно се разреши, тъй като арх. Стефанов охотно прие да изпълни и ролята на Кардинала, подразбира се, Ришельо – също достатъчно значима фигура :)

 

Естественият акцент на бала безспорно беше модното ревю на известния варненски бутик „La SPOSA” с главен дизайнер Соня Ангътян. Неотдавна манекенките на „La SPOSA” направиха специална фотосесия на новата си колекция в сецесионовия интериор на Варненския театър. Някои от тези официални тоалети бяха представени и на Бала на артиста, но за всеобща изненада в ролята на манекенки се появиха съвсем други дами – не по-малко очарователни и красиви, но с различна биография.

На модния подиум, представени от пиарката на ТМПЦ и асистентка на Краля на бала Виолета Тончева, дефилираха с апломб - сякаш непрекъснато са го правили! - оперните артистки Даниела Димова, Вяра Железова и Лиляна Кондова – все сопрани, забележете , оперната режисьорка Сребрина Соколова, икономистката Антония Евтимова – координатор на Центъра за иновация и развитие при Икономически университет Варна и Йоана Атанасова, завършила т.г. архитектура във ВСУ „Черноризец Храбър”. Всички те привнесоха в модното събитие една особена интелектуална елегантност, оценена по достойнство както от зрителите, така и от професионалните модисти.

Изненадите на Бала на артиста – Варна 2014 По-нататък, в конкурса за влизане в образ, компетентно жури от тримата актьори на Варненския драматичен театър Нено Койнарски, Стефан Додуров и Теодор Папазов, заклето в безпристрастност, отсъди справедливо първа награда на Котарака в чизми – Кристиян. Синът на известното медийно-музикално семейство Мария и Доно Цветкови впечатли с артистичност, непосредственост, комуникативност и липса на всякаква сценична треска. Поздравления за родителите!

 

Освен него, аплодисменти заслужиха Оловният войник, Шахиншахът, няколкото принцеси, херцогини и въобще всички костюмирани.
До среднощ имаше музика, танци, кулинарни удоволствия и настроение, както всички очакваха. На бал като на бал, ако трябва да перифразираме известната поговорка на французите, които май бяха измислили и самия бал като един изискан начин за забавление :)

 

Виолета Тончева

 

Свекърва

 

Здравейте приятели на театъра!

Станалото вече традиция турне на Варненския драматичен театър тази година ще се проведе в две части. Първото ни гостуване в София е на 10 февруари 2015 г.
На сцената на НТ „Иван Вазов” от 19 часа може да видите  прекрасната българска комедия „Свекърва” на Антон Страшимиров, режисьор Стоян Радев Ге.К.

Поставена преди 107 години за първи път на родна варненска сцена, „Свекърва” изобразява взаимоотношенията снаха – свекърва, които прерастват от конфликт на битово ниво в конфликт между поколенията, между консерватизма на патриархалния морал и свободните нрави на „градския“ живот.

Главната роля на нарицателната за българска свекърва Костанда е поверена на характерната актриса Веселина Михалкова, която по блестящ начин изгражда един великолепен образ.

Очакват ви два часа смях през сълзи.

Доставете удоволствие на душата си!

Елате на театър!  

 

За пръв път в България „Свекърва” е изиграна именно от варненската театрална трупа на 21 февруари 1907 г., а 2 месеца по-късно - на 23 април 1907 г., е представена и в Народния театър в София.

Любопитна е историята на „Свекърва”, която Антон Страшимиров, написва, заедно с още 2 пиеси, по време на пребиваването си в Швейцария.

Там през 1905 г. известният с критическото си перо общественик търси убежище след публикуването на неговите нашумели „30 обидни за царското височество” статии. Изпаднал във финансови затруднения, Страшимиров решава непременно да спечели обявения за откриването на Народния театър конкурс и затова участва под различни имена и с трите си „швейцарски” пиеси.

Само една от тях подписва с името си, а за автор на „Свекърва” посочва съпругата си, при това с бащината й фамилия. Конспиративният подход проработва по възможно най-добрия начин, така че журито отличава и трите пиеси, смятайки че са от трима различни автори.

Първата награда е отредена за „Свекърва”.   

За сценографията и костюмите на тази, девета постановка на „Свекърва” във варненската театрална история, е привлечена Мира Каланова, с която Варненският драматичен театър създаде най-добрите заглавия в репертоара си през последните години.

На режисьора Стоян Радев Ге. К., който се е заел и с музикалната среда, асистират Петя Куртева и Валентин Митев-син. 
Главната роля на нарицателната за българска свекърва Костанда е поверена на Веселина Михалкова, Теодора Михайлова пресъздава образа на Старата, Стефан Додуров ще видим като сина на Костанда Велчо-Свилен, а Петя Янкова - като неговата съпруга Дечка.
Останалите роли изпълняват Милена Кънева (Неделя), Даниела Викторова (Дафинка), Николай Кенаров (Дойчинов), Николай Божков (Кереков), Гергана Арнаудова (Керекова), Биляна Стоева (Марийка), Юлияна Чернева (Радка), Пламен Димитров (д-р Живков), Нели Вълканова (акушерка).   Верен на своя театър, актьорът-фотограф Симеон Лютаков е дизайнер на плаката и програмата на последната варненска „Свекърва”.

Постановката, в която специално участие имат Атанас Атанасов, Владомир Пенев и Христо Мутафчиев, се осъществява съвместно със сдружение „Арт Актинг”, и със съдействието на бизнес партньорите "Ардeс", „Голдън Роуз”, „Велмар Перла”, „Ред Канапе” , „Рефан”, „Зора”.

Авторът за „Свекърва”

„В нашия бит има нещо чуждо за живота на всички евро¬пейски народи: у нас челядното зло е злата свекърва, а не злата тъща. И това тегли една черта в българския бит, която е съвсем необяснима за чужденците (даже за най-близките нам — руси и сърби). В интимния семеен мир авторитетът на майката у нас бие тоя на бащата. . .

И българската майка, привързана към челядното стопанство с посочените битови привилегии, след смърт¬та на своя съпруг (или даже приживе на такъв) „командари” в челядта, т. е. явява се като властна над сина си и, значи, също над неговата невеста. А оттам иде крамола — и народът е създал поговорка — „две жени под една стряха не събирай”.

Войната между свекървата и снахата в българския живот е вездесъща и неизменна. Към края на 90-те години от миналия век в София се откриха курсове за акушерки. Те се изпълниха с дерайлирали (първи!) девици. За тях се шушукаше вече в цялата страна: надеждата им да стъпят в брак била в подмамване на чужд съпруг. . .

Така построих комедията си „Свекърва” - битовото зло от векове преплетох с новите прояви в живота”, пише в „Творчество и живот” Антон Страшимиров.

 

 

Младите варненски художници Зорница Дончева и Стоян Георгиев поднесоха дарение на Театрално-музикален продуцентски център Варна, в лицето на директора на културния институт Даниела Димова. Това е тяхна панорамна картина, изобразяваща емблематичната сграда на Варненския театър в контекста на площад „Независимост”. 

Двамата са магистри по инженерен дизайн от Технически университет Варна, той е завършил художествена паралелка в НУИ „Добри Христов”, тя Техникума по облекло във Варна. В продължение на 7 години специализират като асистенти на художника Атос Фачинкани в град Сирмиони на езерото Лаго ди Гарда в Северна Италия, недалеч от Верона.

Там усвояват една по-различна от обичайните техники на рисуване, при която четката се полага като ветрило. Вследствие на това се получава специален релеф, цветовете стават по-ярки и по-чисти, на пръв поглед дори шокират, а картината като цяло изглежда по-жива. Ако трябва да се търси мястото на този подход сред теченията в изкуството, той би могъл да бъде поставен някъде между наивизма и импресионизма. В Италия го определят като постимпресионистичен.

Зорница и Стоян разказват още, че напразно са се притеснявали как ще бъде възприето изкуството им в България. Доказват го успешните им 5 изложби, които в продължение на една година, откакто са се завърнали в България, са направили във Варна, София и Балчик.

 

След успешното си участие като сценограф и костюмограф в постановката „Всичко наопаки или Наопаки всичко” от Молиер на режисьора Пламен Марков, младата Даниела Николчова за втори път работи с екипа на Варненския драматичен театър в постановката „Голямото Коледно приключение...” от Магда Борисова на режисьора Стоян Радев Ге. К. Премиера 15 декември 2014, Сцена Филиал, 18.00

Коледното приключение с костюми на Даниела Николчова

Имаше ли свое приключение около „Голямото Коледно приключение...”, Даниела?

„Голямото Коледно приключение...” си беше истинско приключение за мен, свързано с много хубав репетиционен процес и положителни емоции. С режисьора Стоян Радев се сработихме чудесно, непрекъснато измисляхме разни неща и заедно ги осъществявахме. Развълнувана съм, защото за пръв път ще се сблъскам с детска публика. Това ме държи жива и с нетърпение чакам да разбера как децата ще реагират.

По-лесно ли се работи за детски спектакъл?

Не. Още от самото начало съзнавах своята отговорност, че не можем да покажем какво да е на децата. Длъжни сме да им поднесем добър и въздействащ спектакъл. Самият Коледен празник го изисква, то е част от възпитанието. Това ми беше мотивацията, когато тръгнах от белия лист. Чувствах се отговорна, исках непременно да избегнем посредствеността и мисля, че така стана. 

В едно предишно интервю ми беше казала, че никога не създаваш костюм, преди да си опознала актьора, който ще го носи. Как се получи това сега в „Голямото Коледно приключение...”, където освен актьори, има и животни

По същия начин. Тръгвам от актьора към костюма и търся симбиозата между актьора и животното, което той пресъздава. Мисля, че се получи. С удоволствие търсих например визията на котарака Фич (Николай Кенаров) и котката Сузана (Гергана Арнаудова), която се чуди дали да върне вълшебния прах.

Котката Сузана (Гергана Арнаудова)

Облякох Сузана с червен костюм, макар че котки с подобна окраска не се срещат. Но защо пък да няма червена котарачка? Хубавото на детския спектакъл се състои  в това, че не трябва да спазваш цветовете.

 

В приказката не съществуват никакви ограничения, даваш пълна свобода на въображението си. Децата ще го разберат, защото никой не умее по-добре от тях да фантазира.

При изграждането на всички костюми ме водеше хубаво чувство. Междувременно изгледах страшно много анимации и какви ли не детски  представления, повечето от които ми звучаха фалшиво. Щастлива съм, че вижданията ни със Стоян за „Голямото Коледно приключение...” напълно съвпаднаха.

За Коледа пожелаваш на децата...

... да не забравят, че с приятели може да постигнат всичко! Да пазят приятелите си!

 

Виолета Тончева

 

 

П О К А Н А

Теaтрално-музикален продуцентски център Варна
Съюз на архитектите в България – Дружество Варна
организират

БАЛ  НА АРТИСТА – ВАРНА 2014

Трето издание

БАЛ  НА АРТИСТА – ВАРНА 2014

 
Кога - 21 декември 2014, 19.00

Къде - Основна сцена на ТМПЦ Варна, фоайета партер, първи и втори балкон, ротонда

С кого – артисти, музиканти, архитекти, дизайнери, художници, журналисти, фотографи, арт мениджъри, почитатели на изкуството 

 

В програмата на бала:

Добро настроение, обмен на идеи и наздравици

Модно ревю на бутик  LA SPOSA

DJ парти

Гурме кухня от ресторант „Дом на архитекта”

Сценични костюми под наем

Гримьорско ателие

Конкурс за танц

Конкурс за най-добро влизане в образ

Куверт  15 лв

При арх. Димитър Стефанов 0888  312904, арх. Станчо Веков – 0888 828296, Виолета Тончева 0886  851794

 

 

 

 

 

 

 

За втора поредна година, „Клуб Зонта Варна” поднесе в Драматичен театър „Стоян Бъчваров” послание по повод Световния ден за борба срещу насилието над жени.

25 ноември е денят, в който от “Зонта Интернешънъл” апелират да се каже открито “Не” на насилието и разчитат това послание да достигне до повече хора. Денят се отбелязва от стотиците клубове на “Зонта Интернешънъл” по света и през 1999 г. е обявен от ООН за Международен ден против насилието спрямо жени.

На 4 декември, преди спектакъла на най-новата постановка на театъра „Всичко наопаки или Наопаки всичко” от Молиер, представител на варненската организация, част от семейството на „Зонта Интернешънъл”, изнесе данни за сексуално или домашно насилие, обект на което са 40-50% от жените в Европейския съюз.

Всяка четвърта българка е страдала от домашно насилие, подчерта говорителката и призова обществеността да заклейми веднъж завинаги подобни негативни практики. Всички зрители получиха бели панделки, символ за съпричастие към борбата срещу агресията над жени. Вижте снимка от презентацията на Зонта в театъра: кликнете тук
 

 

„Голямото Коледно приключение на...”  от Магда Борисова, постановка и музикална среда Стоян Радев Ге. К., сценография и костюми Даниела Николчова, фотография и дизайн на плаката Симеон Лютаков, е дългоочакваният коледен подарък на Варненския драматичен театър за най-малките зрители.

Участват възпитаниците на „Студио Театър” Недялко Стефанов и Георги Няголов, както и актьорите от Варненския драматичен театър Стефан Додуров. Петя Янкова, Нено Койнарски, Теодор Папазов, Николай Кенаров, Гергана Арнаудова, Ина Добрева и Пламен Димитров.

 

По традиция, театралният подарък ще бъде поднесен с много лакомства и какви ли не други изненади, най-напред на предпремерата на 12 декември и на премиерата на 15 декември, Сцена Филиал, 18 часа. След това празникът ще се случва всеки ден до 23 декември в различни часове, съгласно уговорката със спонсорите и детските учебни заведения. Идеята, както и в предишни години, остава все същата - колкото може повече деца от Варна и областта да почувстват магията на театралното изкуство и на Коледа.

Авторката Магда Борисова

Магда Борисова

За да го има „Голямото Коледно приключение на...” виновница е младата авторка Магда Борисова. Родена през 1978 г. във Велико Търново, тя завършва с отличие биологична паралелка в природо-математическата гимназия „Васил Друмев”. Става магистър по право и защитава следдипломна квалификация по криминология в СУ.

Започва работа като юрисконсулт в Община Елена. Три години е заместник-кмет на Община Златарица, където е и председател на местната комисия за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни. От 2008 г. е общински съветник при Община Елена. През 2011 е избрана за заместник председател на Общински съвет Елена.

Колкото и да е чудно, освен за тази сериозна обществена дейност, на Магда Борисова й остава време да пише. Нещо повече. Тя вече има впечатляващо творчество с 6 пиеси за деца и 3 за възрастни, току-що е предала пиеса за конкурс на Театър „София”, сега работи над нова куклена пиеса.

Всъщност любовта към писането започва с хайку и разкази още в ученическите й години. Оттогава печата в местни, национални и международни списания и вестници. През 2011 г. издава две новели в електронен вариант - „Брилянтна игра” и ”Хрониките на един апокалипсис”.

Носител на много отличия, младата авторка спечелва през 2011 г. и конкурса за детска пиеса на Драматичен театър "Стоян Бъчваров" Варна с пиесата "Сън", която предстои да бъде поставена през следващия театрален сезон. През 2013 г. пиесата й „Голямото Коледно приключение на Боцко” е номинирана на международния куклено-театрален фестивал „Михаил Лъкатник” в Ямбол*. 

 

Може ли ГОЛЯМО Коледно приключение да се побере в ЕДНО изречение, Магда?

Да, може. Това е пиеса за приятелството, за мечтите и колко е важно сам да повярваш в себе си.

Любопитно е да разберем кога и как пишеш пиесите си?

Пиша предимно вечер. Някои неща ги пиша на компютър директно, други, както беше с „Голямото Коледно приключение на ... „ ги пиша първо на хартия. Тази пиеса написах, буквално за 4 дни, върху едни много специални светлосини листи, после я преписах на компютър.

Как идват идеите за пиеси? Какво те вдъхновява?

Идеите – те просто идват. Не винаги, когато ми трябват. Случва се музата да я няма дни наред. Различни неща ме вдъхновяват - понякога това е един куфар, друг път плюшено мече, дочут разговор, червен балон. Неща, които всеки вижда, но творецът намира в тях по-дълбок смисъл. Творческият процес е необясним.

 

Поради заболяване на артист, отпада спектакълът на ДТ "Стоян Бъчваров" "Гимнастика за бременни" на 8 декември.

Вместо това, на същата дата, предлагаме на Сцена Филиал новата и изключително търсена постановка на "Свекърва" от А. Страшимиров, режисьор Стоян Радев Ге. К. Билетите важат без заверка.

 

Прочетете повече за "Свекърва": кликнете тук

Спектакълът на ДТ "Стоян Бъчваров" "Ричард III", планиран за 25 ноември, се отлага, поради заболяване на артист.

Билетите важат без заверка за спектакъла на "Ревизор" на 27 ноември, Основна сцена, 19 часа.

 

 

TOP